بیوگرافی مارک پارکر کارآفرین صنعتی برتر را بخوانید و از ایده موفقیت او برای رسیدن به اهداف دور و دراز خود ایده بگیرید. بی شک برایتان سودمند خواهد بود.
بیوگرافی مارک پارکر کارآفرین، بازرگان و مدیر ارشد اجرایی آمریکایی و مهم تر از همه این ها مدیر عامل شرکت نایک؛ برند معروفی که با محصولاتی همچون کفش و پوشاک، ابزار و وسایل ورزشی؛ تمام دنیا را جذب خود کرده است ، علاوه بر الهام بخش بودنش قطعا برایتان جذاب خواهد بود.
مارک پارکر مدیرعامل اجرایی شرکت نایک و کارآفرین موفق آمریکایی ۲۱ اکتبر سال ۱۹۵۵ در نیویورک ایالات متحده آمریکا به دنیا آمد. مارک در خانواده ای یهودی بزرگ شده است. او مدرک کارشناسی علوم سیاسی خود را در سال ۱۹۷۷ از دانشگاه ایالت پنسیلوانیا پاریس اخذ کرد. و در سال ۲۰۰۶ به مدیر عاملی شرکت نایک رسید. حاصل ازدواج پارکر با کتی پارکر سه فرزند با نام های جنیفر، مگان و متی می باشد و دستمزد او تا سال ۲۰۱۳، ۱۴ میلیون دلار بوده است.
پارکر در کنار دیگر فعالیت هایش به هنرپیشگی نیز مشغول بوده، که در فیلم های کوتاهی مانند: «حمله مریخ» و «روزی که زمین هنوز ایستاده» هنرنمایی کرده است. آنچه که باعث شده به شرح بیوگرافی مارک پارکر بپردازیم؛ موفقیت های چشمگیری است که به خاطر وجود او در شرکت نایک به دست آمده است. از این رو بهتر است ابتدا کمی با شرکت نایک آشنایی پیدا کنید.
خواندن این بیوگرافی هم می تواند برای شما جذاب باشد: بیوگرافی ساندار پیچای مدیرعامل ابرقدرت گوگل
شرکت نایک (NIKE)
نایک یک شرکت آمریکایی چند ملیتی است که در واقع نام اصلی آن نایکی می باشد؛ ولی در ایران نایک تلفظ می شود. این شرکت محصولاتی همچون پوشاک و کفش ، ابزار و لوازم ورزشی را طراحی و تولید و آن ها را در بازار جهانی عرضه می کند. شهر بیورتون ایالت اورگان در ایالات متحده آمریکا جایی است که دفتر مرکزی این شرکت در آن جا قرار دارد. این شرکت سالانه ۴۴۰۰۰ نیروی کار در سراسر دنیا را به کار می گیرد و بالغ بر ۲۴٫۱ بیلیون دلار در سال درآمد دارد. ارزش این شرکت در سال ۲۰۱۰؛ ۱۰٫۷ بیلیون دلار محاسبه شده است و در همین سال به عنوان برترین تولید کننده محصولات ورزشی معرفی شد.
شرکت نایک در ۲۵ ژانویه یعنی ۵۴ سال پیش توسط بیل باورمن و فیل نایت تاسیس شد و تا کنون توانسته محصولات خود را در سراسر دنیا توسعه دهد و به بازار جهانی عرضه کند.
شروع فعالیت های مارک پارکر در شرکت نایک
مارک پارکر به عنوان طراح کفش در سال ۱۹۷۹ به شرکت نایک ورود پیدا کرد. و در سال ۱۹۸۷ به مقام معاون توسعه رسید. علاوه بر این سمت ها قبل از رسیدن به سمت مدیر عاملی ، به عنوان مدیر عمومی در سال ۱۹۹۳ و معاون بخش جهانی در سال ۱۹۹۸ و عهده داری دیگر برند های نایک در این شرکت مشغول به کار بوده است.
شرکت نایک با وجود مارک پارکر ، دیگر نیازی به همراهی برندهایی همچون آدیداس ندارد. چرا که پارکر وظیفه ی خود را به خوبی در رشد و توسعه این شرکت انجام داده است. مارک پارکر معتقد است که پیشرفت و موفقیت شرکت وابسته به فرمولی می باشد که حتی با وجود شکست هم باید آن را نهادینه کرد.
شرکت نایک ۶۲ درصد از سهم بازار کفش های آمریکایی را به خود اختصاص داده و امروزه در زمینه انواع کفش ورزشی و کتانی رهبر بازار جهان می باشد. که پارکر در جایگاه سومین مدیر عامل شرکت نایک توانسته است نایک را به ثروتی بزرگ برساند.
سبک معروف مدیریت پارکر
مارک پارکر به خاطر سبک رهبری متفکرانه اش ، در جایگاه یک مدیر درونگرا معروف می باشد. او همیشه از ترکیبی عجیب و غریب از هنرهای مجسمه سازی و معاصر برای توسعه محصول با یک رویکرد دقیق به نام «تفکر طراحی» شروع به توسعه محصول می کند. همان طور که می دانید مارک پارکر در کنار تمامی فعالیت هایش به هنر علاقه ی زیادی دارد. اما او هنر را تنها یک علاقه شخصی نمی داند. بلکه معتقد است هنر تاثیر بسیاری در رسیدن او به یک دیدگاه جهانی داشته و همچنین الهام بخش در طراحی هایش بوده است.
پارکر سبک رهبری خود را به عنوان «اصلاح و تقویت» توصیف می کند؛ و جهت بیان ایده ها و کلمات خود به آن ها پر و بال می دهد. او سبک مدیریتی اش را با ویراستاری یکی می داند چرا که معتقد است برای اصلاح ایده های زیر دستانش ، باید به آن ها کمک کند تا به بهترین نحو ایده هایشان تحقق پیدا کنند.
بیوگرافی مارک پارکر و مدیریت موفق او
پارکر زمانی که متوجه ۳۵۰ ایده در بخش تحقیق و توسعه نایک شد؛ با توجه به زیاد بودن ایده ها کارمندانش را متقاعد کرد که در حال حاضر تعداد پروژه های زیادی را در دست انجام دارد. به همین خاطر آن ها را مجبور کرد که به سختی ایده های مناسب و ضروری را انتخاب کنند. از این رو ۵۰ ایده از ۳۵۰ ایده موجود مورد تایید پارکر قرار گرفت. او در سراسر شرکت خود فرهنگ مشارکتی را ایجاد کرده و برای پیدا کردن راه حل هایی برای بهبود و سازگاری با محیط زیست، کارکنان خود را تشویق می کند.
مارک پارکر ایده های خام را بیرون می کشد و در کانون توجه قرار می دهد همچنین به اندازه ای به کارمندان خود اعتماد دارد که راه درست را برای پرورش ایده از اعضای جوان تیم به آنها نشان داده و همینطور کار ها به آن ها می سپرد. از این رو سود های چند میلیاردی در انجام این پروژه ها ی کوچک برای شرکت به همراه خواهد بود؛ که می توانند نایک را در موفقیت روز افزونش یاری کنند.
عامل برجسته موفقیت مارک پارکر
داشتن ذهنی متفکرانه و مدیریت هوشمندانه وی موجب شد که در فعالیت هایش موفقیت های چشمگیری را به دست آورد. بازسازی و بازبینی مجدد برنامه و فعالیت ها و اولویت بندی پروژه ها و ایده های بهتر و انتخاب بهترین و سودمندترین پروژه برای اجرا از دیگر عواملی است که شرکت نایک را به سود رساند. هر کسی که خواهان موفقیت است ، می تواند از این عوامل در اجرا و طرح ریزی برنامه خود کمک بگیرد و هدفمندانه و متفکرانه عمل نماید. چنین کسی بی شک موفق خواهد شد.